Na temat SEO bardzo wiele się mówi, podkreślając jego ważność. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że pozycjonowanie wymaga stałej pracy oraz aktualizacji swojej wiedzy i stosowanych technik. Bez tego można zostać daleko w tyle za swoją konkurencją. Czym tak naprawdę jest pozycjonowanie? Jak odnaleźć się w świecie SEO i spełnić oczekiwania Google?

Co to jest SEO?

Najprościej powiedzieć, że SEO to skrót od angielskiego pojęcia Search Engine Optimization, oznaczającego dosłownie optymalizację pod wyszukiwarki. Jest to proces mający na celu budowanie ruchu z organicznych (tzn. bezpłatnych) wyników wyszukiwania. Pozycjonowanie łączy w sobie elementy IT, marketingu oraz analityki internetowej.

Działania SEO można podzielić na te związane z optymalizacją strony, takie jak rozbudowa treści i poprawa struktury witryny czy aspektów technicznych, oraz działania zewnętrzne opierające się na tzw. link buildingu. Jest to proces pozyskiwania wartościowych linków pozycjonujących, które wzmacniają wartość witryny oraz dbania o jak najwyższą jakość linkowań zewnętrznych.

„Pisanie pod SEO” – treści dla robotów czy dla użytkowników?

Jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania są rozbudowane treści. Google bardzo ceni sobie strony internetowe, które posiadają dobrej jakości artykuły, wyczerpujące konkretny temat. Z tego powodu wielu amatorów chcących samodzielnie poprawić pozycję swojej witryny w wynikach wyszukiwania, skupia się przede wszystkim na tworzeniu treści. Niestety, często nie mając większego pojęcia o pozycjonowaniu, skupiają się wyłącznie na frazach kluczowych, co może przynieść niezbyt pożądane skutki. Dlaczego?

W tzw. „pisaniu pod SEO” nie chodzi wyłącznie o stosowanie konkretnych słów kluczowych i nasycenie tekstu frazami w taki sposób, by nie dało się tego komfortowo przeczytać. Choć Google ceni sobie, gdy treść odpowiada na konkretne zapytania użytkowników, nie oznacza to, że cały artykuł musi być naszpikowany sztucznie dodanymi frazami.

W rzeczywistości znacznie lepszą strategią jest tworzenie treści przede wszystkim dla użytkowników, nie dla robotów wyszukiwarki. Dostępny na stronie content powinien być przede wszystkim atrakcyjny dla potencjalnych odwiedzających i wbrew pozorom, Google zwraca na to dużą uwagę. Sztuczne naładowanie tekstu frazami może spowodować negatywne reakcje użytkowników, następnie wzrost współczynnika odrzuceń, a co za tym idzie – spadek w wynikach wyszukiwania, mimo sporej ilości słów kluczowych w treści. Dlatego też „pisanie pod SEO” to w szczególności pisanie w sposób atrakcyjny dla użytkowników, z uwzględnieniem sposobu, w jaki wyszukują oni treści w internecie.