Wybór domeny

Jeżeli dopiero zamierzasz założyć stronę internetową dla swojej firmy i masz już pomysł na nazwę tej firmy, to pamiętaj, żeby zastanowić się też nad wyborem rozszerzenia nazwy strony. A jak już wybierzesz nazwę domeny i rozszerzenie nazwy strony, kolejnym krokiem będzie rejestracja domeny. Ale po kolei…

domeny internetoweMasz do wyboru przeróżne domeny internetowe: domeny pl, domeny globalne (eu, com), domeny lokalne (warszawa.pl, krakow.pl), domeny funkcjonalne narodowe (np. com.pl, sklep.pl, etc.) lub domeny krajowe niepolskie (de, uk, es, fr, it, etc.). No, ogólnie – masz bardzo dużo domen do wyboru. Co w takim razie wybrać? I kiedy warto wybierać „domenę pl” a kiedy inną?

Przy tym wyborze warto kierować się dwoma podstawowymi kryteriami: grupą docelową i stronami konkurencji.

Pierwsze pytanie, które musisz sobie zadać to pytanie o to czy kierujesz swoje usługi tylko dla obywateli i firm z naszego kraju czy też dla obywateli i firm z innego kraju/innych krajów. Czy Twoja firma to firma międzynarodowa, firma ogólnopolska, firma lokalna, firma z siedzibami w różnych miejscach w kraju?

Jeżeli planujesz, aby Twoja strona była skierowana głównie do użytkowników z Polski, to bez względu na to czy firma jest lokalna czy ogólnopolska, końcówka domeny „pl” jest najbardziej oczywistym wyborem. Końcówka „.pl” jest najbardziej oczywista dla użytkowników i najprędzej takie rozszerzenie wpiszą jeżeli nie będą dokładnie pamiętali nazwy naszej domeny. Końcówka ta jest też najczęściej rejestrowana – ponad 70% domen polskich to domeny z rozszerzeniem pl.

Jeżeli jednak planujesz swoje usługi oferować również poza granicami naszego kraju lepsza może okazać się domena globalna (com, eu) lub domena danego kraju (de, fr, uk).

Eksperci twierdzą, że domeny z rozszerzeniem danego kraju lepiej wyświetlają się w danym kraju, dlatego jeżeli chcesz, aby ludzie w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii czy Francji częściej mieli szansę trafić na Twoją stronę możesz dodać strony z rozszerzeniami danego kraju. Niby jest to oczywiste, ale czasami w ferworze zakładania stron www można o tym zapomnieć.

Domeny globalne są natomiast najlepszym wyborem jeśli planujesz rozwój firmy na skalę międzynarodową, globalną. Taka globalna domena być może nie będzie najtrafniejsza na samym początku rozwoju firmy, ale jeżeli faktycznie uda Ci się osiągnąć sukces w biznesie, to taka domena będzie Ci potrzebna i lepiej zapłacić za nią kilkadziesiąt/kilkaset złotych rocznie przez kilka lat niż ryzykować, że ktoś taką domenę wykupi zanim Ty to uczynisz.

Jeżeli planujesz skierować stronę do osób z Polski, weź też pod uwagę domeny lokalne i domeny funkcjonalne krajowe. Tutaj dobrym kryterium decyzyjnym jest sprawdzenie konkurencji. Zobacz czy Twoi bezpośredni konkurenci mają domeny pl czy raczej domeny funkcjonalne lub lokalne. Jeśli konkurencja ma domeny pl i Ty wybierz raczej taką domenę. Jeśli jednak Twoja bezpośrednia konkurencja (zwłaszcza ta, która dobrze sobie radzi na rynku) nie ma domen pl, a jedynie domeny lokalne lub funkcjonalne, Ty też lepiej wybierz taką domenę. Oczywiście jest też możliwe, że konkurencja będzie miała i domenę pl i domenę lokalną. Jeśli tak będzie, to i Ty lepiej się w takie domeny zaopatrz. Aktualnie zazwyczaj ani domeny pl ani lokalne nie są drogie i wykupienie ich może się opłacić. Ale jeśli konkurencja takich domen nie ma, zakup tego typu domen może być zbędnym wydatkiem.

I to na początek powinno wystarczyć. Czyli podsumowując, na start przydadzą Ci się:

(1) jedna domena pl lub odpowiedniego kraju (np. de, es, fr, uk)

oraz

(2) jeśli konkurencja korzysta z domen lokalnych lub funkcjonalnych (lub jeśli chcesz spróbować zadziałać inaczej niż konkurencja) – jedna lub dwie tego typu domeny (np. sklep.pl, com.pl);

(3) jeśli planujesz ekspansję na skalę globalną – jedna lub dwie domeny globalne (np. com, eu).

A jeśli zostanie Ci jeszcze trochę pieniędzy to oczywiście możesz wykupić domeny internetowe ze wszystkimi rozszerzeniami (pl, eu, com, warszawa.pl, wroclaw.pl, poznan.pl, krakow.pl, gdansk.pl, i tak dalej), ale to może być kosztowne.

Tym bardziej, że przecież Twoje wyniki mogą też poprawić dodatkowe domeny w stylu: mojasuperdomenasuperbiznesu.pl

e-mojasuperdomenasuperbiznesu.pl

mojasuperdomenasuperbiznesu-24.pl

i-mojasuperdomenasuperbiznesu.pl

Pamiętaj jednak, żeby nie przesadzić.

Rejestracja domeny – krajowa czy międzynarodowa

Teraz, kiedy masz już nazwę domeny i rozszerzenie domeny czeka Cię rejestracja Twojej domeny.

Jeżeli spodziewasz się, że Twoją stronę odwiedzali będą przede wszystkim ludzie z Polski, najlepiej wybrać polską firmę z serwerami na terenie naszego kraju. Dzięki temu Twoja strona będzie się odpowiednio szybko wczytywała użytkownikom z terenu Polski.

Aktualnie możesz zarejestrować domenę w wielu polskich firmach, które prześcigają się w stworzeniu jak najlepszych ofert. Wybór konkretnej firmy pewnie będzie zależał od ceny, ale warto też zwrócić uwagę na to co dana firma oferuje oprócz samej rejestracji domeny (jakiego rodzaju wsparcie).

Jeżeli chcesz, aby Twoją stronę odwiedzali ludzie z zagranicy warto zastanowić się nad firmą z serwerami umieszczonymi na terenie kraju, z którego spodziewasz się największej liczby wizyt.

Aczkolwiek jeżeli planujesz działanie jednocześnie w Polsce i za granicą, na początku polecałbym wybrać firmę polską z serwerami na terenie Polski i sprawdzić jak to będzie funkcjonować.

Jeżeli przede wszystkim będziecie działali za granicą i polskie serwery nie będą dawały rady (np. użytkownicy z zagranicy będą narzekali na szybkość łącza), zawsze możliwy jest transfer domeny do jakiejś firmy za granicą lub polskiej firmy z serwerami umieszczonymi za granicą.

transfer domenyZresztą z transferu domeny możecie też skorzystać jeżeli najpierw wykupicie serwer za granicą, ale okaże się, że nie spełnia on Waszych oczekiwań.

Pamiętajcie jedynie, że przy transferze domeny, tak jak w przypadku zmiany dostawcy prądu czy przy zmianie operatora telefonii komórkowej, warto sprawdzić kilka kwestii.

Po pierwsze warto sprawdzić ogólne warunki jakie oferuje nowy dostawca hostingu.

Po drugie warto zwrócić uwagę czy transfer domeny u danego dostawcy hostingu jest darmowy, a jeśli jest płatny, to ile kosztuje.

Po trzecie warto sprawdzić jakie ceny oferuje nam dostawca po odnowieniu domeny.

Jeżeli warunki są lepsze niż u naszego dotychczasowego dostawcy można spróbować zmiany.

I to tyle w kwestii rejestracji domen pl lub innych w kraju lub zagranicą.

Aha, jeśli kogoś jednak to wszystko nie zadowala, to zawsze może spróbować kupić domenę najwyższego poziomu (TLD – top level domain). Co prawda, podobno samo złożenie wniosku kosztuje ok 200 tys. dolarów, ale jeśli ktoś ma pieniądze, to czemu nie kupić sobie takiej domeny zamiast kolejnego koła do Lamborghini…