regulamin sklepu internetowego odzieżowego

Prowadzenie sklepu internetowego zdaje się być znacznie prostsze od prowadzenia sklepu stacjonarnego. Z tego względu, na przestrzeni ostatnich lat takich sklepów naprawdę bardzo wiele przybyło. W dość prosty sposób można taki sklep stworzyć, nawet poprzez skorzystanie z darmowych silników dla takich sklepów lub też z platform, które oferują nam gotowe sklepy w płatnościach abonamentowych. Pamiętajmy jednak o tym, że działalność takiego sklepu jest specyficzna i podlega określonym regulacjom prawnym. Już na samym początku powinniśmy zorientować się w tym, jaki regulamin sklepu internetowego powinien zostać stworzony jeszcze zanim sklep zostanie uruchomiony, a także powinniśmy zastanowić się, w jakim miejscu na stronie powinna zostać zamieszczona polityka prywatności. Oba te dokumenty, jakie są niezbędne do prowadzenia tego rodzaju działalności może dla nas stworzyć kancelaria prawnicza smr-law. Wówczas zyskujemy pewność, że jesteśmy odpowiednio chronieni na wypadek różnych sporów czy sytuacji konfliktowych. Niektórzy natomiast decydują się na stworzenie regulaminu lub też polityki prywatności na własną rękę. Jest to zadanie niełatwe, które wymaga wiele pracy, a także obeznania w aktualnych przepisach i ustawach.

O czym powinniśmy poinformować klientów w regulaminie?

Najlepszym rozwiązaniem jest od razu, od początku do końca wyłożenie w regulaminie wszystkiego, co związane z płatnościami, terminami wysyłki, samą wysyłką, a także ewentualnymi reklamacjami i zwrotem towaru. Pamiętajmy jednak o tym, że konkretne informacje w regulaminie powinny być dostosowane do wymogów, jakie stawia przed nami branża w jakiej działamy- specyfikę tę zawsze powinniśmy brać pod uwagę, gdyż w zależności o branży, obowiązki informacyjne nakładane na sprzedawcę mogą się od siebie różnić. Z miejsca można jednak wskazać te informacje, które są wspólne dla wszystkich branż i którą dotyczą tych najbardziej podstawowych kwestii jak zapłata za towar czy sposób jego dostarczenia do klienta.

Czym są klauzule niedozwolone? Dlaczego najlepiej omijać je szerokim łukiem?

W świecie idealnym, wszystkie regulaminy sklepów internetowych byłyby zgodne z obowiązującymi przepisami, a jednak niestety praktyka pokazuje, że tak nie jest. Sprzedawcy bowiem często są kuszeni tym, aby dodać do regulaminu jakiś zapis chroniący ich przed zwrotami towarów lub też ich reklamowaniem przez konsumentów. Mogą więc dodawać do regulaminu informacje o warunkowym zwrocie towaru albo też o całkowitym braku takiej możliwości, co oczywiście jest sprzeczne z prawem. Szalenie ważne jest, aby mimo wszystko powstrzymać się przed stosowaniem zapisów sprzecznych z prawem- za ich umieszczenie na sprzedawcę może zostać nałożona kara. Już sami kupujący mogą pozwać sprzedawcę w ramach kontroli abstrakcyjnej, która jest przeprowadzana przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sprzedawca może również zostać skontrolowany przez UOKiK pod kątem naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Wykazanie nieprawidłowości również oznacza sankcje pieniężne.