Jak zrobić dobrą spersonalizowaną stronę startową?
Przede wszystkim trzeba określić jakie parametry jesteśmy w stanie spersonalizować, następnie ustalić które z nich faktycznie chcemy spersonalizować, zastanowić się nad grupami docelowymi, przygotować odpowiednie strony, stworzyć odpowiednią formułę (alogrytm), która zadba o personalizację (parametry brane pod uwagę przy personalizacji, np. używana przeglądarka, model telefonu, system operacyjny), a na końcu sprawdzić działanie naszej nowości w praktyce. Oczywiście, w międzyczasie jest jeszcze kilka kroków, ale wszystko po kolei.
tmp_finger-1648573__180-860341416

Jakie parametry jesteśmy w stanie spersonalizować?
Praktycznie wszystkie dotyczące wystroju strony głównej i podstron. Możemy też spersonalizować strukturę całego serwisu.
Które parametry chcemy spersonalizować?
To trudniejsze pytanie i odpowiedź jest mocno związana z samą stroną i klientami/użytkownikami naszej strony. Jeżeli prowadzimy stronę statyczną, która rzadko się zmienia będziemy personalizować inne elementy niż kiedy prowadzimy serwis informacyjny.
Przykładowo, prowadząc stronę z meblami możemy wyświetlać inne zdjęcie (header image) dla osób, które zostały przekierowane z wyszukiwania hasła „łóżeczko dziecięce” niż z hasła „łoża małżeńskie”, a jeszcze inaczej dla „meble ogrodowe”. W innych miejscach mogą też się znajdować kategorie mebli (bardziej na prawo, bardziej na lewo). Również teksty przy tych meblach mogą być inne (w końcu inaczej zachęcamy do zakupu „mebli ogrodowych” kogoś kto szuka „mebli ogrodowych”, a inaczej próbowalibyśmy podsunąć pomysł zakupu „mebli ogrodowych” komuś, kto wszedł do naszego sklepu szukając „łóżeczka dla dziecka” lub „łoża małżeńskiego”).
Przy wyborze parametrów do personalizacji dobrze jest wypisać jak najwięcej takich parametrów i dopiero później ustalić, które z nich są najważniejsze, które przyniosą więcej pożytku niż szkody i które są w miare łatwe do zaimplementowania.

Wybór grup docelowych
Podobnie jak w przypadku parametrów do personalizacji, i tutaj wypisujemy najpierw wszystkie potencjalne grupy docelowe. Trzymając się przykładu z meblami, możemy sobie wypisać:
„ludzie, którym wkrótce urodzi się dziecko: młode małżeństwo, para, małżeństwo z kilkorgiem dzieci”
„ludzie, którzy kupili właśnie dom letniskowy: para, single, rodziny z dziećmi, młodsi, starsi, etc.”
„ludzie, którzy kupili właśnie nowe mieszkanie: para, małżeństwo, młodzi, starsi”
Jest bardzo wiele grup docelowych, które możemy określić na mniejszym lub większym poziomie szczegółowści.

Inne parametry:
Innym parametrem jest przykładowo pora roku. Jest to parametr nie związany z konkretną grupą docelową, ale bardzo istotny z punktu widzenia profilowania strony. Jest to też po części związane z lokalizacją. Kiedy w Polsce jest zima, w Australii jest środek lata, warto brać to pod uwagę personalizując witrynę.

Brzytwa Ockhama
Kiedy mamy już ustalone wszystkie te zmienne, możemy ustalić, które z nich będą najistotniejsze i skupić się na tych na początku.

Skąd czerpać dane o użytkownikach?
Przede wszystkim, do dyspozycji mamy podstawe informacje dotyczące lokalizacji użykowników, rodzaju urządzenia z którego korzystają, hasła z wyszukiwarki, które przekierowują ich do naszej strony. Wykorzystując jedynie te dane możemy zbudować prosty system/algorytm decydujący o tym jaką stronę wyświetlić użytkownikom.

cdn.