Sektor e-commerce w Polsce notuje rekordowe wzrosty, a właściciele sklepów internetowych, którym po piętach depcze pandemia, szukają sposobów na uatrakcyjnienie oferty i optymalizację witryn. W czasie, gdy e-handel staje się jednym z kluczowych sektorów sprzedaży, warto zainwestować w rozwiązania wspierające działanie witryny. Dziś wydajna, nowoczesna architektura platformy e-commerce to niezależne front-end i backend, integracja poprzez API z zewnętrznymi systemami typu ERP, CMS czy omnichannel i dostępność offline. Odpowiedzią na te potrzeby są ściśle powiązane ze sobą technologie: mikroserwisyHeadless Commerce i PWA.  

E-commerce: szybko, coraz szybciej 

Branża e-commerce w Polsce i na świecie rozpędziła się do niespotykanych wcześniej prędkości. W tym wyścigu Polska plasuje się wśród liderów z wynikiem 30% wzrostu w 2020 roku, a liczba zarejestrowanych działalności e-commerce w kraju wyniosła 40 000Eksperci przewidują co prawda lekkie wyhamowanie, a zainteresowanie zakupami online jest barometrem zmian z powodu kolejnych obostrzeń w sektorze handlu. Jednak i tak prognozy wskazują, że 2021 rok przyniesie 20% wzrost branży. Jesteśmy w sytuacji, w której dostępność sklepów online stała się kluczowa nie tylko w przypadku okresu świąt Bożego Narodzenia i towarzyszących mu Black Friday i Cyber Monday. Dziś szybko działająca i dostępna witryna to podstawa każdego biznesu online. Tu właśnie z pomocą przychodzą technologie takie jak architektura mikroserwisowaHeadless Commerce, czy okrzyknięte frontedową rewolucją” PWA (Progressive Web Application).

Mikroserwisy 

Rosnącą popularnością w e-commerce cieszy się architektura oparta na mikroserwisach, okrzyknięta nie bez powodu nową jakością w projektach IT”.  Architektura, która działa w oparciu o mikroserwisy, z powodzeniem sprawdza się w rozbudowanych systemach IT i najprościej rzecz ujmując, polega na podziale systemu na odrębne, niezależne mikrousługi. Ten rodzaj architektury często jest porównywany do olbrzymiej budowli z klocków, w której każdy element ma swoje zadanie, a razem tworzą imponującą całość (przykładowo poszczególne elementy mogą być odpowiedzialne za płatności, obsługę ofert itp.). Rozwiązanie oparte na mikroserwisach stosuje rodzimy gigant branży e-commerce – firma Allegro, która już w 2019 mogła pochwalić się ponad 800 mikrousługami. 

Najważniejsze zalety mikroserwisów to: 

  • Łatwiejsze utrzymanie – programistom łatwiej jest utrzymać mniejszy serwis niż czuwać nad olbrzymią, monolityczną aplikacją.  
  • Podział odpowiedzialności – do poszczególnych mikroserwosów przypisywane są mniejsze zespoły programistyczne, które niezależnie rozwijają usługę. 
  • Przyspieszenie cyklu wydawniczego – dzięki podziałowi serwisu na mikrousługi nie potrzeba wprowadzać zmian w całym systemie w momencie, gdy chcemy dodać nowe funkcjonalności. Takie podejście przyspiesza proces wdrażania zmian w systemie.   

Kobieta podczas zakupów online

Headless Commerce 

Kolejnym rozwiązaniem, które robi karierę wśród właścicieli sklepów internetowych, jest architektura Headless Commerce (też Headless CMS)Sekretem tego wysoce efektywnego rozwiązania jest rozdzielenie warstwy graficznej (front-end) od warstwy back-end, które łączą się za pomocą API. Interfejs graficzny, widoczny dla użytkownika witryny, zostaje oddzielony od całego zaplecza, a zatem części systemu e-commerce odpowiedzialnej za płatności, procesowanie zamówień i np. realizację dostaw. Z tego rozwiązania korzystają takie marki jak Lancome, Nike czy Under Armour 

Największe zalety Headless Commerce 

  • Przyspieszenie działania witryny – Headless Commerce pozwala skrócić czas ładowania strony, a tym samym dotarcie z treścią do użytkowników. 
  • Elastyczność i łatwość aktualizacji – aktualizacje treści można robić szybko, bez konieczności angażowania specjalistów. 
  • Mniejsze zaangażowanie programistów – zmiany w warstwie wizualnej mogą być wprowadzane przez osoby nieposiadające wiedzy technicznej, co pozwala odciążyć programistów, którzy mogą skupić się na rozwijaniu innych funkcjonalności.  

PWA – Progressive Web Application 

W przypadku PWA nierzadko trafimy na takie określenia jak rewolucja” czy „aplikacje przyszłości”.  PWA to progresywna aplikacja webowa, a upraszczając – strona internetowa, która dla użytkowników jest nie do odróżnienia od aplikacji mobilnej i zachowuje się tak jak ona. W czasie, gdy coraz więcej internautów przegląda Internet (i robi zakupy!), korzystając z urządzeń mobilnych, rozwiązania e-commerce oparte na PWA robią prawdziwą furorę. Nic dziwnego, że w ślad za nią powstają też liczne instrukcje, jak krok po kroku samemu stworzyć i skonfigurować PWA, np. za pomocą Angulara.  

Przykładów wykorzystania PWA nie trzeba szukać daleko – po rozwiązania te sięgnęły takie znane marki jak Uber, Instagram, Trivago czy Tinder 

Największe zalety PWA to:  

  • Mniejszy koszt rozwoju i utrzymania – aplikacje bazujące na PWA są tańsze w utrzymaniu niż natywne rozwiązania mobilne.   
  • Szybsze działanie witryny – rozwiązania PWA to szybsze ładowanie się witryny (zatem korzyść zarówno dla użytkownika, jak i dostawcy e-commerce).  
  • Wpływ na zwiększenie konwersji – zastosowanie PWA wpływa na lepsze doświadczenie użytkowników (UX), które z kolei może zwiększyć konwersję w witrynie (nawet o 70%).

Responsywna szata graficzna sklepu internetowego na tablecie

Podsumowanie 

Bez względu na to, czy skupiamy się na rozwoju witryny w odpowiedzi na potrzeby związane z pandemią, czy też jest to element długoterminowej strategii – warto postawić na sprawdzone technologieCzerpią one wzajemnie ze swojego potencjału – bez architektury mikroserwisowej nie byłoby możliwe zastosowanie Headless Commerce, a kolejny krok to już dostępna offline aplikacja PWA. Dzięki synergii działania wpływają na szybkość ładowania witryny, pozwalając właścicielom platform e-commerce cieszyć się ze stosowania rozwiązań, które sprawiają, że stają się one „User Friendly”.