Sektor e-commerce w Polsce notuje rekordowe wzrosty, a właściciele sklepów internetowych, którym po piętach depcze pandemia, szukają sposobów na uatrakcyjnienie oferty i optymalizację witryn. W czasie, gdy e-handel staje się jednym z kluczowych sektorów sprzedaży, warto zainwestować w rozwiązania wspierające działanie witryny. Dziś wydajna, nowoczesna architektura platformy e-commerce to niezależne front-end i backend, integracja poprzez API z zewnętrznymi systemami typu ERP, CMS czy omnichannel i dostępność offline. Odpowiedzią na te potrzeby są ściśle powiązane ze sobą technologie: mikroserwisy, Headless Commerce i PWA.
E-commerce: szybko, coraz szybciej
Branża e-commerce w Polsce i na świecie rozpędziła się do niespotykanych wcześniej prędkości. W tym wyścigu Polska plasuje się wśród liderów z wynikiem 30% wzrostu w 2020 roku, a liczba zarejestrowanych działalności e-commerce w kraju wyniosła 40 000. Eksperci przewidują co prawda lekkie wyhamowanie, a zainteresowanie zakupami online jest barometrem zmian z powodu kolejnych obostrzeń w sektorze handlu. Jednak i tak prognozy wskazują, że 2021 rok przyniesie 20% wzrost branży. Jesteśmy w sytuacji, w której dostępność sklepów online stała się kluczowa nie tylko w przypadku okresu świąt Bożego Narodzenia i towarzyszących mu Black Friday i Cyber Monday. Dziś szybko działająca i dostępna witryna to podstawa każdego biznesu online. Tu właśnie z pomocą przychodzą technologie takie jak architektura mikroserwisowa, Headless Commerce, czy okrzyknięte „frontedową rewolucją” PWA (Progressive Web Application).
Mikroserwisy
Rosnącą popularnością w e-commerce cieszy się architektura oparta na mikroserwisach, okrzyknięta nie bez powodu „nową jakością w projektach IT”. Architektura, która działa w oparciu o mikroserwisy, z powodzeniem sprawdza się w rozbudowanych systemach IT i najprościej rzecz ujmując, polega na podziale systemu na odrębne, niezależne mikrousługi. Ten rodzaj architektury często jest porównywany do olbrzymiej budowli z klocków, w której każdy element ma swoje zadanie, a razem tworzą imponującą całość (przykładowo poszczególne elementy mogą być odpowiedzialne za płatności, obsługę ofert itp.). Rozwiązanie oparte na mikroserwisach stosuje rodzimy gigant branży e-commerce – firma Allegro, która już w 2019 mogła pochwalić się ponad 800 mikrousługami.
Najważniejsze zalety mikroserwisów to:
- Łatwiejsze utrzymanie – programistom łatwiej jest utrzymać mniejszy serwis niż czuwać nad olbrzymią, monolityczną aplikacją.
- Podział odpowiedzialności – do poszczególnych mikroserwosów przypisywane są mniejsze zespoły programistyczne, które niezależnie rozwijają usługę.
- Przyspieszenie cyklu wydawniczego – dzięki podziałowi serwisu na mikrousługi nie potrzeba wprowadzać zmian w całym systemie w momencie, gdy chcemy dodać nowe funkcjonalności. Takie podejście przyspiesza proces wdrażania zmian w systemie.
Headless Commerce
Kolejnym rozwiązaniem, które robi karierę wśród właścicieli sklepów internetowych, jest architektura Headless Commerce (też Headless CMS). Sekretem tego wysoce efektywnego rozwiązania jest rozdzielenie warstwy graficznej (front-end) od warstwy back-end, które łączą się za pomocą API. Interfejs graficzny, widoczny dla użytkownika witryny, zostaje oddzielony od całego zaplecza, a zatem części systemu e-commerce odpowiedzialnej za płatności, procesowanie zamówień i np. realizację dostaw. Z tego rozwiązania korzystają takie marki jak Lancome, Nike czy Under Armour.
Największe zalety Headless Commerce
- Przyspieszenie działania witryny – Headless Commerce pozwala skrócić czas ładowania strony, a tym samym dotarcie z treścią do użytkowników.
- Elastyczność i łatwość aktualizacji – aktualizacje treści można robić szybko, bez konieczności angażowania specjalistów.
- Mniejsze zaangażowanie programistów – zmiany w warstwie wizualnej mogą być wprowadzane przez osoby nieposiadające wiedzy technicznej, co pozwala odciążyć programistów, którzy mogą skupić się na rozwijaniu innych funkcjonalności.
PWA – Progressive Web Application
W przypadku PWA nierzadko trafimy na takie określenia jak „rewolucja” czy „aplikacje przyszłości”. PWA to progresywna aplikacja webowa, a upraszczając – strona internetowa, która dla użytkowników jest nie do odróżnienia od aplikacji mobilnej i zachowuje się tak jak ona. W czasie, gdy coraz więcej internautów przegląda Internet (i robi zakupy!), korzystając z urządzeń mobilnych, rozwiązania e-commerce oparte na PWA robią prawdziwą furorę. Nic dziwnego, że w ślad za nią powstają też liczne instrukcje, jak krok po kroku samemu stworzyć i skonfigurować PWA, np. za pomocą Angulara.
Przykładów wykorzystania PWA nie trzeba szukać daleko – po rozwiązania te sięgnęły takie znane marki jak Uber, Instagram, Trivago czy Tinder.
Największe zalety PWA to:
- Mniejszy koszt rozwoju i utrzymania – aplikacje bazujące na PWA są tańsze w utrzymaniu niż natywne rozwiązania mobilne.
- Szybsze działanie witryny – rozwiązania PWA to szybsze ładowanie się witryny (zatem korzyść zarówno dla użytkownika, jak i dostawcy e-commerce).
- Wpływ na zwiększenie konwersji – zastosowanie PWA wpływa na lepsze doświadczenie użytkowników (UX), które z kolei może zwiększyć konwersję w witrynie (nawet o 70%).
Podsumowanie
Bez względu na to, czy skupiamy się na rozwoju witryny w odpowiedzi na potrzeby związane z pandemią, czy też jest to element długoterminowej strategii – warto postawić na sprawdzone technologie. Czerpią one wzajemnie ze swojego potencjału – bez architektury mikroserwisowej nie byłoby możliwe zastosowanie Headless Commerce, a kolejny krok to już dostępna offline aplikacja PWA. Dzięki synergii działania wpływają na szybkość ładowania witryny, pozwalając właścicielom platform e-commerce cieszyć się ze stosowania rozwiązań, które sprawiają, że stają się one „User Friendly”.