Opakowanie ma do spełnienia wiele funkcji. Przede wszystkim zabezpiecza produkty przed szkodliwym wpływem czynników zewnętrznych, chroni przed uszkodzeniami, ale także stanowi marketingowy element przyciągnięcia uwagi. Marketingowa rola opakowania jest nie do przecenienia.
Specjaliści od marketingu podkreślają rolę opakowania jako istotnego elementu oddziaływania na rynek. Jest ono ostatnim etapem promocji produktu. W zależności od tego czy wyróżnia się on na tle innych dostępnych na sklepowych półkach konsument może pominąć go wzrokiem lub dokonać spontanicznej decyzji o zakupie. Warto tutaj podkreślić, że rola opakowanie nie we wszystkich branżach jest taka sama, dla przykładu telewizora czy mebli nie kupujemy spontanicznie, są to zakupy planowane i przemyślane, interesuje nas sam produkt, a nie jego opakowanie, stąd też opakowanie tych przedmiotów najczęściej nie należą do atrakcyjnych. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku produktów spożywczych czy kosmetyków. Tutaj ciekawie zaprojektowane pudełko, flakon, puszka, może stać się elementem przesądzającym o zakupie tego, a nie innego produktu.
Wśród najważniejszych cech dobrze zaprojektowanego opakowania znajdują się funkcje informacyjne: kupujący powinien znaleźć na opakowaniu informacje o produkcie i producencie. Funkcje marketingowe to atrakcyjna wizualnie forma oraz zachęta do kupienia właśnie tego konkretnego produktu. Zachęta ta może mieć postać wizualną lub sloganu reklamowego umieszczanego na opakowaniu. Ponadto opakowanie powinna spełniać swoje funkcje ochronne i zabezpieczać produkt znajdujący się w jego wnętrzu. Powinno także być bezpieczne dla konsumenta. W przypadku niektórych opakowań, np. leków są one także wyposażane w zabezpieczenia przeciwko dzieciom.
Opakowania mogą być wykonane z tworzyw sztucznych, papieru lub kartonu, metali oraz szkła. Często spotkać można produkty posiadające dwa opakowania, np. pasta do zębów – opakowaniem produktu jest tubka, która producenci umieszczają wewnątrz dodatkowego – kartonowego opakowania.
O tym jak istotne są opakowania świadczy nieustanny wzrost branży zajmującej się produkcją opakowań. Rośnie nie tylko liczba firma zajmujących się ich produkcją, wzrasta wielkość tej produkcji, ale rośnie też udział polskich firm produkujących maszyny do wytwarzania opakowań oraz zakładów zajmujących się serwisowaniem tych maszyn, oferujących takie usługi jak choćby szlifowanie walców https://www.hannecard.pl/pl/produkty-i-uslugi/precyzyjne-szlifowanie-walcow/. Rozwój tej branży jest kolejnym dowodem na to jak duże znaczenie ma opakowanie oraz na to, że firmy zdają sobie sprawę z istotnej roli jaką ma do odegrania opakowanie w procesie sprzedaży.