Jeżeli projektujecie i prowadzicie strony internetowe powinniście wiedzieć, że „Web design is (finally!) dying of irrelevance” (czyli „projektowanie stron internetowych (w końcu!) zamiera ze względu na nieistotność” lub jakoś tak brzmiałoby to po polsku).
Tak przynajmniej twierdzi Sergio Nouvel: http://mashable.com/2015/07/06/why-web-design-dead/
A konkretnie w jego artykule, którym podzieliło się już prawie 20.000 użytkowników, znajdziemy 5 symptomów tego zamierania.
„Symptom 1: Commoditization by templates” (czyli komodyfikacja = utowarowienie – przy okazji poznałem nowe słówko – przez szablony).
Ten symptom polega głównie na tym, że na rynku jest bardzo wiele szablonów (na WordPressie, Bloggerze, etc.), które spokojnie można użyć i nie trzeba być do tego specjalistą od projektowania stron.
Efekt: kilka osób, które mogło być zatrudnionych do projektowania tych stron straciło pracę (nie dostało pracy).
„Symptom 2: Web design patterns are mature” (czyli fakt, że wzorce stron są dojrzałe).
Przejawia się to, według autora, tym, że od dobrych kilku lat nic specjalnie nowego nie pojawia się w budowie stron. Zmienia się trochę wygląd (strony stają się bardziej responsywne), ale budowa pozostaje w większości taka sama.
„Symptom 3: Automation and artificial intelligence are already doing the job.”
Podobno „sztuczne inteligencje” przejmują już zadania projektantów, tzn. są w stanie dobrać odpowiednie grafiki, czcionki, etc. w taki sposób, żeby strona była dopasowana wyglądem do treści. (więcej: https://thegrid.io/)
„Symptom 4: Facebook pages as the new small-business homepage.”
Tego chyba nie trzeba tłumaczyć. Faktycznie, coraz więcej biznesów ma jedynie strony na Facebooku, które są w utrzymaniu prawie tak proste jak konto osobiste na tym portalu.
„Symptom 5: Mobile is killing the web”
Czyli symptom objawiający się przechodzeniem większości użytkowników z komputerów na urządzenia mobilne. W Polsce może nie jest to jeszcze jakoś drastycznie widoczne, ale jednak nawet u nas ilość aplikacji na smartfony rośnie, następuje dostosowanie przekazu do potrzeb użytkowników mobilnych, z rozbudowanej strony z wieloma podstronami do prostej strony przewijanej.
Z artykułu generalnie nie wieje optymizmem. Patrząc na te symptomy możemy śmiało stwierdzić, że sporo osób straciło pracę przez te symptomy, a część przez to nigdy tej pracy nie dostała. Ale jak to mawiają, nie ma tego złego i autor pod koniec wskazuje jednak na to, że może nie będzie tak tragicznie: „Umarł król, niech żyje król”, czyli „Web design is dead, long live UX design”. No, zobaczymy…
Aha, i oczywiście można się też nie zgadzać z powyższym, jak Vitaly Friedman ze Smashing Magazine:
http://www.smashingmagazine.com/2015/07/08/web-design-is-dead-no-it-isnt/
A Wy co myślicie?