W zależności od rodzaju prowadzonej działalności- przedsiębiorcy miewają różne oczekiwania względem swojej firmowej strony internetowej. Jeszcze kilka lat temu wiele osób mocno skupiało się tylko i wyłącznie na tym, aby „po prostu być” w jakiś sposób w Internecie, tym samym publikując w sieci proste strony typu wizytówka, na której znalazłaby się opisana po krótce oferta wraz z podstawowymi danymi kontaktowymi.
Wraz z rozwojem marketingu internetowego funkcja stron mocno się zaczęła zmieniać. Strony internetowe zaczęły być postrzegane już nie jako wiszące plakaty na słupie ogłoszeniowym, a bardziej jako narzędzia marketingowe. Coś, co ma pozwalać na zwiększanie przychodów firmy, a nie jedynie pełnić funkcję informacyjną. Tym samym, tworzenie takiej strony zaczęło być opłacalne, gdyż pozwalało na to, aby móc zacząć zarabiać także dzięki działalności w sieci. Jak obecnie wygląda tworzenie strony internetowej? Na co warto zwrócić uwagę podczas całego procesu i co jest najistotniejsze przy publikacji gotowego już produktu w sieci?
Projekt- to, co widzimy i to, co może nas zainteresować
Już podczas wstępnego briefu wykonawcy ze zleceniodawcą można wywnioskować, jaka ta strona ma być, co ma zawierać, jaki będzie jej układ. I już tutaj, na tym najbardziej wstępnym etapie warto wziąć pod uwagę, aby ze względu na później prowadzone działania marketingowe czy analityczne- nie była to jedynie jedna strona typu one-page, do której wrzucimy absolutnie wszystko, co nam przyjdzie do głowy. Znacznie łatwiej o odpowiednią analitykę w przypadku strony z dodatkowymi podstronami tematycznymi. Takie strony w mniejszym stopniu wydają się też być przesycone treściami, nie trzeba scrollować w nieskończoność, aby znaleźć to, czego się szuka.
Dla dewelopera, efektem pierwszych rozmów z klientem jest szkic, a następnie wstępne projekty graficzne. Kluczowe jest tutaj projektowanie landing page, czyli strony głównej, która w największym stopniu ma użytkownika zachęcić do tego, aby zainteresował się całą stroną na dłużej. I tutaj ogromna rola grafika, który powinien być zaznajomiony z najnowszymi trendami, rozwiązaniami, jakie stosuje się w duchu user experience tak, aby tworzyć rozwiązania przyjazne dla użytkownika i takie, które ułatwią mu wykonanie podstawowych i pożądanych operacji za pomocą strony.
Pamiętajmy bowiem, że ta strona „jest po coś”, po to, aby użytkownik kupił produkty, umówił się na wizytę, odsłonił wskazówki dojazdu do fizycznej lokalizacji firmy, sprawdził szczegóły związane z ofertą. Bardzo przydatne w tym kontekście jest późniejsze wykonanie testów strony nie tylko pod kątem działania poszczególnych elementów i błędów w kodzie, ale i tego, w jaki sposób użytkownicy korzystają ze strony- być może warto będzie wówczas coś zmodyfikować, aby ułatwić niektóre operacje. Nie bez znaczenia jest to, jak zostanie zaprojektowana nawigacja na stronie.
Projektowanie strony internetowej bardzo często zbiega się w czasie z przygotowaniem pełnej identyfikacji wizualnej marki. Bardzo istotne jest tutaj, aby to wszystko było spójne. Jeśli firma ma już zaprojektowane logo- strona internetowa i jej projekt powinny bezpośrednio do niego nawiązywać. W taki sposób będzie łatwiej skojarzyć firmę z czymś konkretnym, zapamiętać i potem na szybko przywołać w pamięci w razie potrzeby. Ta spójność będzie miała niebagatelne znaczenie także później, wraz z każdą kolejną kampanią marketingową, jaką będziemy projektować.
Testowanie strony na szereg różnych sposobów
Trwa budowa strony internetowej- co dalej? Po etapie programowania strony przychodzi bardzo ważny etap jej testowania. To szalenie ważne, aby wychwycić wszelkie ewentualne błędy jeszcze zanim strona zostanie opublikowana w sieci i oddana do użytku. Błędy, na które mogą trafić użytkownicy zniechęcają ich do kolejnej interakcji ze stroną, uniemożliwiają też wykonanie za pośrednictwem strony podstawowych operacji. Firmy informatyczne najczęściej posiadają specjalnych testerów stron, którzy są odpowiedzialni za wychwytywanie takich błędów. Na tym etapie może się zdarzyć, że pojawi się wiele sytuacji, które pierwotnie w ogóle nie zostały przewidziane i trzeba będzie sobie w jakiś sposób z nimi poradzić. Im bardziej skomplikowana i rozbudowana aplikacja i im więcej funkcji przydziela się użytkownikowi, tym prawdopodobieństwo wystąpienia takich błędów rośnie.
Warstwa tekstowa strony
Mając już nowoczesny i wpadający w oko projekt strony internetowej, warto zająć się także tym, co przykuwa uwagę użytkownika jako drugie, a mowa tutaj o zawartości tekstowej. Dobrze, aby projektowanie stron www nie było jedynym etapem, kiedy zastanawiamy się nad tym, co zostaje pokazane użytkownikowi przy bezpośrednim kontakcie ze stroną. Teksty powinny być dobrej jakości, najlepiej, aby od razu zawierały słowa kluczowe kojarzące się z działalnością firmy. Być może takie, które później będziemy chcieli wykorzystywać przy kampanii reklamowej. Teksty nie powinny być długie i zbyt mocno przesycone słowami kluczowymi, ale z pewnością powinny mieć charakter sprzedażowy. Musi się je dobrze czytać, przekaz powinien być prosty i przejrzysty, zachęcający do tego, aby nawiązać kontakt z firmą.
Audyt, optymalizacja, opieka nad stronami www
Prace nad stroną zostały ukończone? Gratulacje, gotowy produkt warto jednak poddać jeszcze audytowi pod kątem tego, czy jest przyjazny dla wyszukiwarek internetowych. Konieczne jest przetestowanie go na różnych urządzeniach i sprawdzenie chociażby tak prozaicznych parametrów jak szybkość wczytywania takiej strony. Im lepiej zoptymalizowana będzie strona już od samego początku, tym lepszy start będzie miała w wyszukiwarce. Tym bardziej, że sama optymalizacja najczęściej nie jest procesem aż tak żmudnym w przypadku całkiem świeżych stron.
A ponieważ zawsze dobrze jest być przygotowanym na każdą okoliczność- warto skorzystać z możliwości objęcia gwarancją czy też opieką strony zaraz po jej wypuszczeniu do sieci. Takie usługi jak opieka nad stronami www często są oferowane przez tych samych deweloperów, którzy taką stronę tworzyli i którzy doskonale ją znają od podszewki. Można też taką usługę wykupić u innego dewelopera czy też firmę, która specjalizuje się w świadczeniu takich właśnie usług. W przypadku awarii, jakiejkolwiek usterki czy innego, nawet najbardziej prozaicznego powodu- możemy zgłosić się do informatyka, który sprawdzi, co poszło nie tak. Dzięki takiej opiece nad stroną- można spać spokojnie.
Podsumowując- tworzenie strony internetowej to wieloetapowy proces, gdzie po kolei przechodzimy przez wszystkie ważne aspekty funkcjonowania takiego produktu- począwszy od projektu i wyglądu, przez sposób jej działania i prowadzenie nawigacji, po jej testowanie i sprawdzanie warstwy tekstowej, a na końcu jej optymalizację i dopiero- umieszczenie na serwerze i wyświetlenie pod wybraną nazwą domeny. Będąc zleceniodawcą takiego projektu warto jest być żywo zaangażowanym w każdy z tych etapów, gdyż dzięki temu można mieć realny wpływ na wygląd i działanie tej strony, a co za tym idzie to, czy będziemy rzeczywiście z niej zadowoleni.
Artykuł przygotowany we współpracy z Friends Make Brands