Różnego rodzaju designów stron jest wiele, ale na prowadzenie ostatnimi czasy wychodzą 3 z nich: (1) design przewijany vs (2) design kafelkowy vs (3) design jednozdjęciowy.

3designy

Każdy z tych designów nadaje się do innego rodzaju zastosowań.

Design przewijany jest przede wszystkim dobry na blogi, ale jest też stosowany w firmach, które na stronie mają przede wszystkim tekst i wszystkiego dużo.

Design kafelkowy to design, który często znajdziemy na stronach ze zdjęciami lub stronach z wieloma informacjami, które da się posegregować na paczki danych (np. wiadomości z kraju, ze świata, etc.).

Design jednozdjęciowy to design dla firm, dla których strona jest przede wszystkim wizytówką i mogą sobie pozwolić na niewielką ilość tekstu na pierwszej stronie.

To tak w skrócie, bo oczywiście można też pomyśleć o innych zastosowaniach oraz o połączeniach tych różnych designów.

To co najważniejsze, to zastanowienie się nad tym kim jest potencjalny odbiorca naszej strony i w jaki sposób z tej strony korzysta (czy jest to człowiek młody lub bardzo młody sprawdzający naszą stronę na smartfonie przez 5 sekund na przerwie w lekcjach lub w drodze z pracy do domu? Czy jest to człowiek starszy korzystający z laptopa lub komputera stacjonarnego wieczorową porą? Etc.)

Generalnie, dla użytkowników mobilnych warto stworzyć stronę, która mobilnie będzie dobrze wyglądała, czyli pewnie stronę przewijaną, bo ten ruch przewijania powoli wchodzi ludziom w nawyk i do tak tworzonych stron są coraz bardziej przyzwyczajeni.

Jeżeli jednak robimy strony dla starszych, np. osób po 40-tce, którzy korzystają z komputera stacjonarnego w pracy warto zastanowić się czy nie lepszym pomysłem byłaby strona o designie kafelkowym (starsi są do tego przyzwyczajeni, a i na komputerze stacjonarnym tego typu strona jest bardziej przejrzysta od strony, którą się przewija).

Jeżeli kierujemy stronę do ludzi, którzy potrafią docenić prostotę wizualną i nie lubią na stronie setek zbędnych informacji, zdecydowanie dobrym pomysłem będzie strona jednozdjęciowa (z bardzo dobrym zdjęciem).

Oczywiście, można to wszystko łączyć, można też stworzyć osobną stronę mobilną a osobną stacjonarną lub tak zwaną stronę responsywną. Ważne żeby jednak w głównej mierze zwracać uwagę na podstawowych użytkowników i przede wszystkim pod nich budować stronę i wybierać odpowiedni design. A o tym kto jest podstawowym użytkownikiem strony można się dowiedzieć sprawdzając statystyki, w których mamy wyszczególnione z jakich urządzeń ludzie przede wszystkim korzystali z naszej strony.