Rozwój bankowości mobilnej sprawia, że coraz więcej czynności możesz wykonać bez wychodzenia z domu. Dotyczy to także zakładania rachunku bankowego. Przeczytaj, co zrobić, aby Twoje konto było aktywne w ciągu kilkunastu minut bez konieczności czekania na kuriera.
Jakie metody weryfikacji stosują banki?
Coraz więcej banków przekonuje się do wdrażania rozwiązań, które pozwalają otworzyć rachunek z wykorzystaniem telefonu komórkowego lub innych urządzeń komunikacyjnych. W zależności od tego, którą instytucję wybierzesz, najczęściej spotkasz się z założeniem konta:
- z wykorzystaniem zdjęcia selfie;
- za pomocą wideoweryfikacji;
- za pomocą przelewu weryfikacyjnego z rachunku założonego w innym banku.
Wybierając jedną z tych metod, nie musisz podpisywać w banku żadnych dokumentów, a takie konto bankowe będzie aktywne od zaraz. Jak działają poszczególne rozwiązania?
Metoda na selfie
Pierwsze rozwiązanie polega na wykorzystaniu aparatu fotograficznego wbudowanego w Twój telefon komórkowy. Zostaniesz poproszony o wykonanie zdjęcia dowodu osobistego oraz uzupełnienie danych w wygenerowanym formularzu. Następny etap to zdjęcie twarzy, które również należy załączyć do wniosku. Może to być też kilka zdjęć z różnym ułożeniem głowy.
Systemy informatyczne banku automatycznie porównują Twoje rysy twarzy ze zdjęciem oraz dane z dowodu z wprowadzonymi informacjami.
Z tego rozwiązania skorzystasz m.in. w mBanku, ING Banku Śląskim i Banku Pekao S.A.
Wideoweryfikacja
Metoda wideoweryfikacji jest dostępna m.in. w Santander Bank Polska, BNP Paribas i PKO BP. Polega na połączeniu się z konsultantem banku, który w toku rozmowy zweryfikuje Twoje dane. Miej przy sobie dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość, ponieważ znajdujące się na nim dane będą potrzebne w procesie otwierania konta. Doradca banku może też zadawać Ci dodatkowe pytania.
Do skorzystania z wideoweryfikacji będziesz potrzebował kamery i mikrofonu. Obecnie są one standardowym elementem wyposażenia każdego laptopa. Upewnij się, że nawiązujesz wideorozmowę w ustronnym i spokojnym miejscu. Unikaj robienia tego np. na dworcu lub lotnisku.
Przelew weryfikacyjny
Wykorzystanie przelewu z innego konta do potwierdzenia tożsamości klienta zdarza się już rzadko. Wymaga on posiadania rachunku w innym banku, a także pełnej zgodności między formularzami identyfikacyjnymi wypełnianymi w obu instytucjach.
W praktyce możesz się spotkać również z innymi rozwiązaniami. Dla przykładu w BNP Paribas masz możliwość podpisania umowy przez SMS, korzystając z systemu Autenti. W Banku Millennium wystarczy zalogować się na swoje konto w innej instytucji.
Co z karta debetową?
Pamiętaj, że plastikowa karta płatnicza nie jest niezbędna, aby móc korzystać z konta. Coraz więcej osób rezygnuje z niej, decydując się na inne formy płatności (np. BLIK lub transakcje zbliżeniowe z wykorzystaniem NFC wbudowanego w telefon czy smartwatch). Do rezygnacji z plastiku zachęcają też względy ekologiczne.
Nawet jeżeli tradycyjna karta płatnicza jest Ci potrzebna, po założeniu konta z domu nie musisz czekać, aż przyjdzie do Ciebie pocztą. Wystarczy, że utworzysz w aplikacji banku kartę wirtualną i będziesz mógł płacić np. smartfonem.
Dzięki rozwiązaniom nowoczesnej bankowości nie musisz już wychodzić z domu, aby móc zarządzać swoimi finansami. Przekonaj się, że jest to proste!